Wednesday 11 April 2012

Gempa Bumi Indonesia

GEMPAR !

Facebook kecoh dengan kejadian-kejadian gegaran bumi Kuala Lumpur, termasuklah
IPG Kampus Bahasa Melayu
yang turut merasakan gegaran itu.

# FAKTA

- Gempa bumi melanda Indonesia, yakni di Acheh dan juga Sumatera.
Gempa bumi dengan magnitud setinggi 8.7/8.9 dan 6.5 skala richter telah berlaku di bawah laut wilayah utara Aceh Indonesia. Gempa tersebut terjadi di sekitar lautan dan menggoncang Banda Aceh pukul 15.39 waktu Indonesia. 

Lokasi yang berhampiran dengan tempat kejadian:
434 km (269 miles) SW of Banda Aceh, Sumatra, Indonesia
550 km (341 miles) SW of Lhokseumawe, Sumatra, Indonesia
963 km (598 miles) W of KUALA LUMPUR, Malaysia
1797 km (1116 miles) WNW of JAKARTA, Java, Indonesia

---------------------------------------
Sungguh ! 
Saya tak sedar pun sebenarnya berlaku gegaran itu, tetapi syukur !
Syukur sangat-sangat ! 
Tiada kejadian yang lebih teruk menimpa bumi Malaysia ini (sepengetahuan saya).

Risau.
Berdebar-debar.
Takut.
Gelisah.
Insaf.

Semuanya ada dalam jiwa saya.

Tiba-tiba terfikir, 
seandainya Tuhan menetapkan saya pergi pada saat ini,
sahlah, memang sedar diri, saya tak akan menyentuh pun pintu Syurga.

Banyaknya dosa hamba-Mu ini Tuhan !

# Tuhan Maha Mengetahui

No comments:

Post a Comment